Já mám, kdo má? Hudební nástroje
Zpestřete dětem hodiny hudební výchovy o hru s hudebními nástroji.
Jen jednou hrou to však nekončí - podívejte se níže do popisu. Díky přiloženému letáku můžete využít karty i jednotlivec doma se svými blízkými. Rodič, který není vždy propojujícím článkem mezi ZUŠ a budoucím virtuozem, tak může najít se svým malým hráčem řeč skrz společnou hru.
Kategorie: | dle věku |
---|---|
vše: | Profi tisk |
věk: | 3. třída, 4. třída, 5. třída |
oblast: | umění |
téma: | hudba |
typ materiálu: | hra |
druh hry: | já mám, kdo má |
Položka byla vyprodána… |
Komu je hra určena?
Hru ocení žáci i učitelé 1. a 2. ročníku, kdy se probírá hudební výchova a nauka. Předškoláci se mohou seznámit s jednotlivými nástroji. Využitelnost je také v ZUŠ od prvních ročníků.
Produkt obsahuje:
- 45 hracích karet + záložka do knihy
- pravidla + nápady k dalšímu využití, přehled
- úžasně praktická krabička
Na kartách jsou v horní části obrázky hudebních nástrojů a v dolní části názvy hudebních nástrojů
Princip hry je jednoduchý. Karty na sebe navazují podle jednotlivých nástrojů.
Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu.
Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších žáčků.
Co se děti naučí:
- pojmenovat jednotlivé hudební nástroje
- rozdělovat nástroje do skupin
- rozlišovat zvuky hudebních nástrojů
Základní pravidla:
Všechny karty rozdejte mezi hráče. Ti si je rozloží pohodlně před sebe. Nevadí, když je spoluhráči navzájem vidí. Na každé kartě má hráč obrázek hudebního nástroje (já mám) a ve spodní části je pak název dalšího nástroje (kdo má?).
Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „První karta!” a zeptá se: „Kdo má trubku?“, jak je uvedeno ve spodní části karty. Na dotaz reaguje hráč, na jehož kartě se nachází obrázek trubky a položí otázku podle spodní části karty (v tomto případě „Kdo má piano?“).
Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu.
Aktivity pro jednoho hráče:
- ze všech karet složí řetěz (obrázek nástroje x název hudebního nástroje)
- rozdělí nástroje do skupin - strunné, dechové, bicí, elektrické
- seřadí karty s nástroji podle abecedy
- zpaměti vypíše ke každé skupině 3 nástroje
- vymyslí z názvů nástrojů přesmyčky
- dle vybraných karet najde na internetu videa s hrou na příslušný nástroj
Aktivity pro skupinu:
- Co sem nepatří: Vyskládejte na stůl karty podle skupin nástrojů a schválně udělejte několik chyb. Děti zapíší, který nástroj do skupiny nepatří a proč.
- Bingo: Na stůl rozložte 15 karet obrázkem nahoru. Každý dostane prázdnou kartu pro hru bingo (3x3), do které si opíše 9 různých nástrojů dle vlastního výběru z karet rozložených na stole. Karty se otočí obrázky dolů a přijde na řadu losování. Učitel obrázky neukazuje, ale pojmenovává. Děti škrtají postupně příslušné nástroje na svých kartách. Vítězí ten, kdo má první vyplněný sloupec, řadu nebo uhlopříčku.
- Pantomima: Hráč si vylosuje jednu kartu s nástrojem, který musí předvést pantomimou. Ostatní hádají. Lze využít i v rozdělení na skupiny jako soutěž.
- Osmisměrky: Rozdělte děti na několik skupin. Každá skupina obdrží několik karet s nástroji. Jejím úkolem je vytvořit osmisměrku za použití názvů nástrojů. Skupiny si pak mezi sebou osmisměrky prohodí a luští.
- Hádanky: Skupiny obdrží karty a na jednotlivé nástroje vymýšlí krátké hádanky. Družstva se pak snaží uhádnout hádanku protihráčů.
- Domečky: Karty s konkrétními charakteristikami (nástrojové skupiny), rozmístěte do prostoru. Každý má jednu (či více) hrací kartu a hledá její domeček podle příslušné charakteristiky.
- Elektřina: Skupinu rozdělte na poloviny a děti si sednou do řady zády k sobě. V řadě se drží za ruce. Učitel prvním ukazuje karty s nástroji a pojmenovává je slovně. Odkryje např. tubu a říká “pozoun”. Ve chvíli, kdy nástroj pojmenuje správně, musí hráč stisknout sousedovu ruku. Stisk dojde až na konec řady a poslední se přihlásí, že k němu elektřina došla. Dojde ke stolu najít shodnou kartu. Sedne si pak na začátek řady.
- Plácačka: Děti se rozdělí na dvě skupiny. Učitel rozloží karty s nástroji na stole a pozve k němu vždy dva protihráče, kteří obdrží plácačku na mouchy. Učitel vysloví název nástroje a kdo první plácne shodnou kartu, dostává pro svou skupinu bod. Hráči se po každém kole vymění.
- Přihořívá: Hry se účastní celý kolektiv. Jedno z dětí jde za dveře, učitel zatím schová kartu a zadá třídě píseň, kterou zpívá. Když se hráč ke kartě přibližuje, třída zpívá hlasitěji. Když se naopak vzdaluje, zpěv zeslabuje. Po nálezu karty žák určí hudební nástroj.
- Koncert: Na internetu děti vyhledají video s hrou na nástroj, který mají na kartě. Před ukázkou hudební nástroj ostatním představí (pojmenují, zařadí a popíší způsob hry).
- Sluchové bingo: Každý má před sebou tři karty s nástroji. Učitel pouští hudební ukázky. Uslyší-li žák hrát nástroj, který má na kartě před sebou, kartu otočí. Vítězí ten, kdo má otočené všechny karty.
Odpovědět
Odpovědět
Odpovědět