Já mám, kdo má? Rytmy

 

Zpestřete dětem hodiny hudební výchovy o hru s hudebními rytmy. 

Jen jednou hrou to však nekončí - podívejte se níže do popisu. Díky přiloženému letáku můžete využít karty i jednotlivec doma se svými blízkými. 

Položka byla vyprodána…
265 Kč
Kategorie: dle věku
vše: Profi tisk
věk: 3. třída, 4. třída, 5. třída
oblast: umění
typ materiálu: hra
druh hry: já mám, kdo má
Položka byla vyprodána…

Komu je hra určena?

Hru využijí žáci i učitelé 3. ročníku, kdy se prohlubuje učivo hudební výchovy a nauky. Využitelnost je také v ZUŠ.

Produkt obsahuje:

  • 45 hracích karet + záložka do knihy
  • pravidla + nápady k dalšímu využití, přehled
  • úžasně praktická krabička

Na kartách jsou znázorněné 2 rytmy ve čtyřdobém taktu.

Princip hry je jednoduchý. Karty na sebe navazují podle konkrétních rytmů.

Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu. 

Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších žáčků.

Co se děti naučí:

  • pracovat s rytmickým ztvárněním skupin not ve 4 dobém taktu

Základní pravidla:

Předem upozorněte, že budeme pracovat ve 4 dobém taktu. Všechny karty rozdejte mezi hráče. Ti si je rozloží pohodlně před sebe. Nevadí, když je spoluhráči navzájem vidí. Na každé kartě má hráč obrázek několika not a pomlk (já mám) a ve spodní části je pak zase jiná skupina not a pomlk (kdo má?).

Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „První karta!“ a zeptá se: „Kdo má tento rytmus?“, jak je uvedeno ve spodní části karty. Vytleská ho. Na dotaz reaguje hráč, na jehož kartě se nachází znázornění téhož rytmu a položí otázku podle spodní části karty.

Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu.

Aktivity pro jednoho hráče:

  • seřadí za sebou několik karet, příslušné rytmy zapíše do notové osnovy a poté je vytleská, vyslabikuje nebo zahraje

Aktivity pro skupinu:

  • Skladatelé: Skupiny obdrží pracovní list s notovou osnovou a určitý počet karet. Pomocí karet vytvoří kombinace rytmů pro 4/4 akt a zapíší je do notové osnovy. Navzájem si je poté vytleskají. 
  • Tichá pošta: Třídu rozdělíme na dvě řady. Prvnímu v řadě učitel ukáže kartu s rytmem. Hráč ho šeptem sdělí dalšímu (pojmenuje jednotlivé noty a pomlky), ten dalšímu, až slova doputují k poslednímu v řadě, který půjde ke stolu a mezi kartami vybere kartu s odpovídajícím rytmem.
  • Bingo: Na stůl rozložte 15 karet obrázkem nahoru. Každý dostane prázdnou kartu pro hru bingo (3x3), do které si opíše 9 různých rytmů (z horní části) dle vlastního výběru.Karty se otočí obrázky dolů a přijde na řadu losování. Učitel obrázky neukazuje, ale pojmenovává. Děti škrtají postupně příslušné symboly na svých kartách. Vítězí ten, kdo má první vyplněný sloupec, řadu nebo uhlopříčku. 
  • Plácačka: Děti se rozdělí na dvě skupiny. Učitel rozloží karty s rytmy na stole a pozve k němu vždy dva protihráče, kteří obdrží plácačku na mouchy. Učitel vytleská rytmus z horní části některé z karet. Kdo první plácne shodnou kartu, dostává pro svou skupinu bod. Hráči se po každém kole vymění. 
  • Hudební diktát: Dvojice obdrží sadu karet. Jeden z dvojice si vyskládá karty vedle sebe a nadiktuje je druhému. Ten je zapíše do notové osnovy a pak vytleská spoluhráči. Po úspěšném splnění si role vymění. 
  • Najdi parťáka: V této hře je zásadní značení šipkami v levém dolním rohu. Karty se rozdají mezi hráče. Každý se podívá, jaký má 4 dobý rytmus. Když směřuje šipka nahoru, vybírá si rytmus z horní části karty. Když šipka směřuje dolů, tak z dolní části karty. Pustí se metronom a hráči najednou vytleskávají rytmus ze své karty. Zároveň poslouchají, co tleskají ostatní. Cílem je najít podle sluchu parťáka a vytvořit dvojice.
  • Ozvěna: Jeden z skupiny vezme vrchní kartu z balíčku a vytleská rytmus. Ostatní po něm opakují. 
  • Přihořívá: Hry se účastní celý kolektiv. Jedno z dětí jde za dveře, učitel zatím schová kartu a zadá třídě píseň, kterou zpívá. Když se hráč ke kartě přibližuje, třída zpívá hlasitěji. Když se naopak vzdaluje, zpěv zeslabuje. Po nálezu karty žák vytleská příslušný rytmus a skupina ho zopakuje. 
Nevyplňujte toto pole:
L Avatar autora 23.1.2024 16:54
Hra podporuje zapojení žáků, a to i těch, kteří se obvykle do výuky příliš nehrnou. Díky této hře se rytmické cvičení stává oblíbenou částí hodiny.
Odpovědět
ŽP Avatar autora 25.12.2023 20:46
Tato hra se velmi rychle stala oblíbenou mezi mými žáky. Je skvělá pro procvičení rytmů, které jsme se naučili, a zároveň poskytuje příležitost pro soutěživé a týmové aktivity.
Odpovědět
M Avatar autora 12.12.2023 19:19
Hra "Já mám, kdo má? Rytmy" je fantastickým doplňkem do hodin hudební nauky na ZUŠ. Děti se skrze ni učí rozpoznávat a tvořit různé rytmické vzory a struktury, což je pro jejich hudební vzdělávání nezbytné.
Odpovědět
Zpět do obchodu