Já mám, kdo má? Rytmy
Zpestřete dětem hodiny hudební výchovy o hru s hudebními rytmy.
Jen jednou hrou to však nekončí - podívejte se níže do popisu. Díky přiloženému letáku můžete využít karty i jednotlivec doma se svými blízkými.
Kategorie: | dle věku |
---|---|
vše: | Profi tisk |
věk: | 3. třída, 4. třída, 5. třída |
oblast: | umění |
typ materiálu: | hra |
druh hry: | já mám, kdo má |
Položka byla vyprodána… |
Komu je hra určena?
Hru využijí žáci i učitelé 3. ročníku, kdy se prohlubuje učivo hudební výchovy a nauky. Využitelnost je také v ZUŠ.
Produkt obsahuje:
- 45 hracích karet + záložka do knihy
- pravidla + nápady k dalšímu využití, přehled
- úžasně praktická krabička
Na kartách jsou znázorněné 2 rytmy ve čtyřdobém taktu.
Princip hry je jednoduchý. Karty na sebe navazují podle konkrétních rytmů.
Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu.
Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších žáčků.
Co se děti naučí:
- pracovat s rytmickým ztvárněním skupin not ve 4 dobém taktu
Základní pravidla:
Předem upozorněte, že budeme pracovat ve 4 dobém taktu. Všechny karty rozdejte mezi hráče. Ti si je rozloží pohodlně před sebe. Nevadí, když je spoluhráči navzájem vidí. Na každé kartě má hráč obrázek několika not a pomlk (já mám) a ve spodní části je pak zase jiná skupina not a pomlk (kdo má?).
Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „První karta!“ a zeptá se: „Kdo má tento rytmus?“, jak je uvedeno ve spodní části karty. Vytleská ho. Na dotaz reaguje hráč, na jehož kartě se nachází znázornění téhož rytmu a položí otázku podle spodní části karty.
Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu.
Aktivity pro jednoho hráče:
- seřadí za sebou několik karet, příslušné rytmy zapíše do notové osnovy a poté je vytleská, vyslabikuje nebo zahraje
Aktivity pro skupinu:
- Skladatelé: Skupiny obdrží pracovní list s notovou osnovou a určitý počet karet. Pomocí karet vytvoří kombinace rytmů pro 4/4 akt a zapíší je do notové osnovy. Navzájem si je poté vytleskají.
- Tichá pošta: Třídu rozdělíme na dvě řady. Prvnímu v řadě učitel ukáže kartu s rytmem. Hráč ho šeptem sdělí dalšímu (pojmenuje jednotlivé noty a pomlky), ten dalšímu, až slova doputují k poslednímu v řadě, který půjde ke stolu a mezi kartami vybere kartu s odpovídajícím rytmem.
- Bingo: Na stůl rozložte 15 karet obrázkem nahoru. Každý dostane prázdnou kartu pro hru bingo (3x3), do které si opíše 9 různých rytmů (z horní části) dle vlastního výběru.Karty se otočí obrázky dolů a přijde na řadu losování. Učitel obrázky neukazuje, ale pojmenovává. Děti škrtají postupně příslušné symboly na svých kartách. Vítězí ten, kdo má první vyplněný sloupec, řadu nebo uhlopříčku.
- Plácačka: Děti se rozdělí na dvě skupiny. Učitel rozloží karty s rytmy na stole a pozve k němu vždy dva protihráče, kteří obdrží plácačku na mouchy. Učitel vytleská rytmus z horní části některé z karet. Kdo první plácne shodnou kartu, dostává pro svou skupinu bod. Hráči se po každém kole vymění.
- Hudební diktát: Dvojice obdrží sadu karet. Jeden z dvojice si vyskládá karty vedle sebe a nadiktuje je druhému. Ten je zapíše do notové osnovy a pak vytleská spoluhráči. Po úspěšném splnění si role vymění.
- Najdi parťáka: V této hře je zásadní značení šipkami v levém dolním rohu. Karty se rozdají mezi hráče. Každý se podívá, jaký má 4 dobý rytmus. Když směřuje šipka nahoru, vybírá si rytmus z horní části karty. Když šipka směřuje dolů, tak z dolní části karty. Pustí se metronom a hráči najednou vytleskávají rytmus ze své karty. Zároveň poslouchají, co tleskají ostatní. Cílem je najít podle sluchu parťáka a vytvořit dvojice.
- Ozvěna: Jeden z skupiny vezme vrchní kartu z balíčku a vytleská rytmus. Ostatní po něm opakují.
- Přihořívá: Hry se účastní celý kolektiv. Jedno z dětí jde za dveře, učitel zatím schová kartu a zadá třídě píseň, kterou zpívá. Když se hráč ke kartě přibližuje, třída zpívá hlasitěji. Když se naopak vzdaluje, zpěv zeslabuje. Po nálezu karty žák vytleská příslušný rytmus a skupina ho zopakuje.
Odpovědět
Odpovědět
Odpovědět